نگاه کردن به عکسهای مبتذل و سکسی در اینترنت

در بسیاری از مواقع که ما خیلی از گناهان را ترک میکنیم، نقش محیطی که در آن واقع هستیم زیاد است. آشنایان و دوستان در خانه ، مدرسه ، مسجد و ... نقش زیادی در ترک  و یا انجام گناهان دارند. حتی وضع ظاهری فرد و دید اولی که اجتماع از او می فهمند می تواتند در این باره مؤثر باشد. شاید برای خیلی  از به ظاهر مذهبی ها (با توجه به وضع ظاهر و محیطی که در آنند) امکان خرید یا امانت یک سی دی شامل عکس یا فیلم مبتذل نباشد اما دسترسی به اینترنت؛ به دور از همه محدودیتهای محیطی و دسترسی به اینگونه امور میتذل برای همه فراهم است. کافی است که فقط یک کلیک کنی و هیچ کس هم ناظر و بیننده تو نیست.  به راستی که امتحان دشواری است که شاید در گذشته فرد سابقه نداشته باشد:

گناهی که نفس به آن مایل است و با یک کیلک مقدور است را ترک کنیم فقط به خاطر خدا.

به هر حال، خواستم در اینجا راجع به این مسأله کمی بحث کنم:

فقها نگاه کردن به این گونه عکسها که اکثرا موجب تهییج جنسی می شود را حرام می دانند. در حدیثی از امام رضا(ع) آمده است که نگاه کردنی که باعث تحریک و تهییج جنسی است باعث می شود مفاسد دیگری هم بر آن مترتب شود و انسان را وارد مسائل و حرامهای دیگر کند

در برخی از احادیث نیز به نکته ای اساسی در باره نگاه حرام اشاره شده است و آن اینکه نگاه حرام باعث می شود بذر شهوت در قلب انسان کاشته شود. می دانید که در زبان روایات قلب کنایه از تمام هستی و ماهیت درونی انسان است که همه اعمال از آن ناشی می شود و آلوده شدن و یا آراسته شدن قلب به یک عمل در زبان امروزی به معنی نهادینه شدن آن برای انسان است.

مضون حدیث این است که نگاه حرام باعث نهادینه شدن شهوت در انسان می شود که دیگر ترک و کنترل آن بسیار دشوار میشود چرا که شهوت رانی تبدیل به یکی از خصاثص درونی او شده است و اصلاح آن  مانند اصلاح دیگر خصائص بسیار دشوار است. شاید اشاره دیگر احادیث ب اینکه نگاه حرام حسرتی طولانی برای فرد به ارمغان می آورد کنایه از همین معنا باشد.

همچنین در روایات تاکید زیادی بر تاثیر پذیری قلب از چشم شده است امیر المومین می فرمایند القلب مصحف البصر یعنی قلب کتاب چشم است و دل کتابی است که با قلم دیده و دیده ها نگاشته می شود. {هر چه دیده بیند دل کند یاد}نکته دیگری که خوب است به آن اشاره کنم اعتیاد به نگاه های بعدی است که خاصیت این نگاه ها این است که فرد را به نگاههای بعدی ترغیب می کند و کم کم او را به این ورطه سوق میدهد و بدون توجه به عواقب آن ، نگاه حرام را کاری عادی وساده می نمایاند.لذا در احادیث هم اشاره شده است که اگر نگاه اول اتفاقی باشد مشکلی نیست ولی  نباید آن نگاه نگاههای بعدی را به دنبال بیاورد که موجب فتنه خواهد بود.

در پایان این نوشتار به این سخن راسل اشاره می کنم که غرایز جنسی به خلاف دیگر غرایز با برآورده ساختن آن شعله ورتر میشوند نه اینکه فروکش کنند.

البته من این سخن را به طور کلی قبول ندارم ولی شک هم ندارم برای فرد جوان که در آن سنین زود تحریک جنسی می شود، نگاه به این گونه تصایر نه تنها هیچ غریزه جنسی او را برآورده نمی سازد بلکه باعث تحریک بیشتر و احتمالا ورود به عرصه حرمت می شود.

و اما برخی از متأهلین مثلا متدین نیز به این توجیه که ما یه حرام نمی افتیم و در کنار همسرمان آرامش داریم و صرفا برای تفریح  و یا لذت دوطرفی به اینگونه تصاویر و فیلمها نگاه می کنیم، حشر و نشر زیادی  با این گونه صحنه ها دارند که به اختصار می گویم که با مطالعه آیات و روایات به راحتی درک می شود که به طور کلی روح اسلام با هر چیزی که باعث تخدیر قوای عقلی و تحریک قوای شهوانی گردد، مخالف است و لذت جنسی فقط از طریق همسر مشروع مجاز است  بنابراین وقتی که حتی در کنار همسر خود به تماشای فیلم مبتذل می نشینیم در واقع از فیلم لذت می بریم نه از همسرمان!    و لذا عواقب نگاههای حرام با آن مترتب می شود.

بی مناسبت نیست به استفتایی که اینجانب ازمقام معظم رهبری داشته ام نیز اشاره کنم :

سؤال: هم اکنون در اینترنت عکسها و فیلم های زیاد غیر اخلاقی و مسایل جنسی هست که من دیده ام حتی برخی به قول خودشان بیشتر برای تجسس و نه لذت بردن به آنها نگاه می کنند نظر مقام معظم رهبری در این باره چیست؟

بسمه تعالى

نگاه به چنین تصاویرى که غالباً محرّک شهوت و موجب مفسده و گناه مى‌باشد جایز نیست.

نظرات 4 + ارسال نظر
حامد کاربیست دوشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 10:44 ق.ظ http://hamedhastam.blogsky.com

سلام****به مطلب شما در قسمت مطالب پیشنهادی وبلاگم لینک دادم

[ بدون نام ] چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 12:18 ب.ظ

سعید سه‌شنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 05:49 ب.ظ http://Iranianboy.persianblog.com

خوب بودن خیلی سخت شده!

خاکسار آستان علی(ع) چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 04:35 ب.ظ http://shiaa.persianblog.com

قربان این صراحت لهجه در نهی از منکر. اجرکم عند الله...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد