ازدواج موقت اماها و چراها

 ازدواج موقت در مذهب شیعه از موقعیت و جایگاه مهمی برخوردار است. براستی دین اسلام و از همه مهمتر مذهب تشیع که بیشترین سخت گیری را نسبت به ارتباط  زن و مرد دارد چرا ازدواج موقت یعنی رابطه جنسی بین آنها را در شرایطی تجویز و حتی به آن ترغیب کرده است.

در حدیثی از امام صادق(ع) نسبت به ازدواج موقت پرسیدند ایشان اظهار داشتند: این از سنت رسول خدا(ص) است و من دوست ندارم مؤمنی بمیرد و ولو برای یک بار سنتی از سنت های رسول خدا(ص) را به جا نیاورد.

در واقع ایشان به طور کنایی ضمن اعلان تجویز این مسأله‌‍، فرد سؤال کننده را به آن ترغیب نیز نمودند و اجمالا اشاره کردند که من که رهبرشیعیان و مؤمن هستم نیز این امر را انجام داده ام.

دیگر متون حدیثی نیز حکایت از انجام این امر توسط امامان دیگر(ع) هم دارد حتی بر استحباب آن نیز تأکید فراوانی شده است که ذکر آنها از حوصله این مقاله بیرون است.

اما چرا این مسأله در ایران اسلامی و شیعی با مشکل مواجه شده است.

به نظرم مشکل اساسی در این میان عدم تشکیل بازار مستقل برای این مسأله است و چنانچه در ادبیات اقتصادی رایج است برای کالاهایی که بازار برای آن تشکیل نمی شود باید یا به نحوی برای آن بازار تعریف کرد و یا بخش عمومی(دولت) متولی انجام آن شود. در غیر این صورت عرضه و تقاضای آن کالا همدیگر را نمی یابند و در نتیجه یا کالا تولید نمی شود و یا به اصطلاح بازارهای سیاه برای آن تشکیل می شود و کالا به طور قاچاق مبادله می شود و تقاضاهای قانونی نمی توانند تقاضای خود را با عرضه کنندگان قانونی در بازار رسمی مطرح کنند.

در مسأله ازدواج موقت (یا به عبارتی صیغه یا متعه) مشکل عدم تشکیل بازار رسمی است. هیچ کس نمی تواند در این تردید کند که در کشور ما بسیاری از مردها و زنها مایلند تقاضای خود را به طور رسمی، قانونی و شرعی مطرح کنند.

زنان بیوه بسیاری هستند که در سنین جوانی برای اطفا غریزه جنسی خود نیازمند ازدواج موقت هستند و شرایط روحی و مادی و عرضی ازدواج دائم را ندارند و از آن طرف نیز جوانان و مردان بسیاری هستند که به خاطر مسائل شغلی و مالی و حتی عاطفی نیازمند متعه هستند.

به نظر می رسد دیگر زمان تعصب های کورکورانه و چشم بستن به حقایق جامعه گذشته است. چرا ما برای رعایت یک عرف غیر دینی، نسخه تجویزی دین و شرع را کنار می گذاریم؟ چه کسی منکر این است که ازدواج موقت جلو بسیاری از گناهان را می گیرد. مگر امیر المؤمنین نفرمودند که اگر متعه توسط خلیفه دوم منع نمی شد هیچ کس مگر افراد شقی به زنا آلوده نمی شدند.

چرا ما برداشت غلط خود از دین را غیرت دینی می نامیم؟ مگر فراموش کرده ایم که در صدر اسلام نیز گاه چنین برداشتهایی توسط برخی مسلمانان نادان انجام می شد و آیه نازل شد که مسلمانان در اعمال خود بر رسول خدا(ص) سبقت نگیرند و رسول خدا(ع) اسوه عملی مسلمانان باشد.

آیا نگرش منفی به این مسأله غیرت دینی است یا نادانی و جهالت دینی؟

چرا برخی وقتی می شنوند که یکی از نزدیکان آنها (خواهر، برادر، مادر، پدر و...) ازدواج موقت داشته است ناراحت و برافروخته می شود؟ آیا اینها وقتی می شنوند که امامان معصوم آنها نیز ازدواج موقت داشته اند نعوذ بالله از آنها تبری می جویند؟

به راستی که فهم دینی این اقتضا را دارد که با شنیدن این امر نه تنها هیچ یک از ما نباید احساس ناراحتی و شرمندگی کند بلکه به دید یک سنت نبوی به آن نگاه کند و از خدا بخواهد او و بستگانش را را رسولش محشور نماید.

اما گروهی غرب زده – نوعا خانم های شوهر دار و بی دغدغه- به این دلیل با ازدواج موقت مخالفند که احساس می‌ کنند تساوی بین زن و مرد در این مسأله رعایت نشده است. چرا مردان مزودج می توانند متعه کنند ولی زنان مزودج نمی توانند صیغه شوند و یا چرا پسران مجرد می توانند صیغه کنند ولی دختران مجرد نمی توانند صیغه شوند.

اجمالا به این سؤال هم پاسخ می دهم و سپس به راهکارهایی برای حل این معضل در جامعه ما اشاره می کنم:

سؤال مذکور از عدم شناخت اسلام و احکام اسلامی ناشی شده است. ما معتقدیم که خداوند که بر تمام مصالح و مفاسد ما آشنا است و خالق و آفریننده ماست و آشنا به ضعف ها و قوت های ماست این احکام را برای ما وضع کرده است والبته از خداوند عادل انتظار داریم احکام را متناسب با وضع آفرینش ما و مطابق با مصالح ما وضع کند. حال بعد از این مقدمه می گویم :

-         مردان مزدوج به لحاظ فیزیک جسمی و ابعاد روحی در امور جنسی آسیب پذیر تر از زنان هستند به طوری که برای مردان حتی دوری یک ماه زن بسیار مشکل است به خلاف زنان شوهر دار که این مسأله برایشان بسیار آسان است. امروزه روانشناسان نیز در حد اطلاعات محدود خود (کمال شناخت از آن خداست) به این اختلافات جنسی زن و مرد تأکیدات زیادی نموده اند و در متون مختلف خود از بی میلی جنسی زنان مزدوج و سرد مزاجی جنسی زنان و در مقابل از طبیعت چند همسری مردان و... سخن می گویند.

-         دختران باکره نیز که امروزه الحمدلله اکثر آنان فهمیده و زود به سن رشد اجتماعی می رسند (به اصطلاح فقهی رشیده اند) چنانچه به اذن ولی خود صیغه شوند هیچ فقیهی اشکال نمی کند و حتی بدون اذن ولی نیز طبق برخی فتاوی می توانند صیغه شوند و دیگر فقها نیزاکثرا  در این مسأله احتیاط واجب کرده اند که      می توان به فقهایی که اذن داده اند مراجعه کرد.

بنابراین در این میان فرقی بین دختر و پسر ازدواج نکرده که هر دو حرارت جنسی بالایی دارند نیست ، حتی در برخی احادیث اشاره شده است که صیغه بیشتر برای حفظ دختران از فساد وضع شده است هرچند دراحادیث نسبت به صیغه دختران سفارش شده است که بکارت آنها زائل نشود چرا که برای خود دخترو خانواده اش عیب شمرده می شود. لذا طبعا چنانچه گفتیم نباید زن و شوهر وقتی پی بردند طرف مقابلشان پیش از ازدواج تجربه شرعی جنسی داشته است ناراحت و نگران باشند.

و اما راهکارهایی برای این مسأله

باید ضمن تبلیغ این مسأله که ازدواج موقت و صیغه فساد نیست بلکه مصونیت از فساد است، روند تقابل تقاضا و عرضه را تسهیل نماییم که این امر از چند طریق قابل حل است:

1.      همکاری دوستانه با افراد متقاضی

به این معنا که اکثر ما در خانواده و فامیل نزدیک خود خواهر،دختر، مادر،خاله، دختر عمو، برادر، پسر،پدر و عمویی داریم که شرایط ازدواج موقت را دارند. ما اگر شاگرد واقعی رسول خدا(ص) واهل بیت (ع) باشیم دیگر وجهی ندارد که مثلا خواهر بیوه خودمان را به دوست نزدیکمان که متقاضی متعه هست معرفی نکنیم.

2.      استفاده از امکانات اینترنتی

با راه اندازی یک سایت رسمی و نیز ایجاد گروهایی در اینترنت به راحتی می توانیم متقاضیان را به یکدیگر معرفی کنیم.

3.      دایر کردن خانه های عفاف

به این معنا که مردان و زنان از طریق مراجعه حضوری یا تماس تلفنی، اینترنتی و پستی نام و شرایط خود را در فهرست متقاضیان قرار دهند و مسؤولین خانه نیز با توجه به تقاضاها، اطلاعات ارتباطی را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

 ان شاءالله با حل این مشکل شاهد کاهش فساد و بی بند و باری، کاهش بیماریهای مهلک ایدزو ...، کاهش نفاق و افزایش نشاط در بین جوانان دینی و مذهبی باشیم.

در پایان لازم است به این حدیث شریف امام صادق (ع) نیز اشاره کنم که فرمودند: دوست ندارم شخصی در ازدواج موقت زیاده روی کند چرا که این امر سبب ناسزاگویی به مکتب ما می شود.  

والسلام

نظرات 3 + ارسال نظر
بروبچ ایران سه‌شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 10:45 ق.ظ http://barobachiran.blogsky.com

سلام
به جمع ما خوش اومدی
به من سر بزن
موفق باشی
تبادل؟
بای

[ بدون نام ] شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 01:36 ب.ظ

ممنون مفید بود استفاده بردیم. ولی کو گوش شنوا ؟ در مورد همین ازدواج موقت هر کی هر چی دلش بخواد می گه ... تازه نمی دونم حرفهایی رو که بعضی ها در مورد ازدواج های پیامبر ( ص) می زنند شنیدی یا نه ؟ .... خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند ... به بندرعباس سیتی هم سر بزنید.

مهدی نودهی پنج‌شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 01:36 ق.ظ

باید واقعیت را در ایران کنونی قبول کرد
با بالا رفتن نسبی زفاه اقتصادی در بین مردم و همچنین مسائل فرهنگی موجود نمی توان ازصیغه به عنوان یک راه حل یاد کرد
نظر من ایجاد شبکه نکاح است
برای شرح این شبکه باید مقاله بانک اسلامی را برایم بفرستی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد